lördag 29 maj 2010

Projektet som skulle vara klart till utställningen

Jag skrev för en tid sedan om ett projekt som skulle vara klart till knyppelutställningen invigdes och som jag ville hålla hemligt till dess. Jag var inte heller säker på att projektet skulle gå att göra. Nu kan det avslöjas.
Skoindustrimuseet har vi tillverkning igång, det var ideens ursprung.

Först knypplade jag en längdspets, vitsippan.

Sen sydde jag fast den på ett par utstansade skinndelar.

Där efter tog jag skinnet till museet och bad våra skickliga skomakare göra ett par slippers av dem. Här sys kantbandet på.

Nåtlingen (som vi nu kallar skinnet) har legat i vatten och pinnats över en läst.

Slitsulor limmas på.


Och pressas fast.

Slippersen renskärs runt om och putsas.


Så här ser den ut när den börjar bli klar.


Jag premiär gick med dem på vernissaget och de blev mycket uppskattade av besökarna.

Och eftersom jag är jag så glömde jag ta en bild på dem idag...

1 kommentar: