måndag 8 oktober 2012

En av sommarens utflykter

 Det här är min garnleverantör Winny.


...gick till Österlen i Skåne. Kvällen innan vi skulle åka kom jag att tänka på ett garn jag köpt för något år sedan, alpackagarn spunnet av ull från en liten gynnare vid namn Winny som bodde på en alpackagård på Österlen. Jag hittade broschyren och efter ett telefonsamtal fick vi också komma på besök. Det var en fantastisk upplevelse.
Första hagen vi kom till när vi parkerat bilen hade ett 20-tal alpackor, vi stannade vid hagen och väntade på ägaren. De nyfikna djuren kom fram till staketet och hälsade på oss. De nosade på oss men vill just inte bli klappade. Det visade sig att en av de mest nyfikna och sällskapliga alpackorna var Winny som jag har garn från.
I första hagen fanns hanarna, sen visade ägaren oss till damavdelningen, ett hägn med 80 alpackor i olika ålder. Alpackor är inte särskilt keliga och vill inte klappas men de är sällskapliga och kommer gärna fram och är i närheten av en, sen med godis kan man alltid muta dem.
En oförglömlig förmiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar